هوشمند سازی آبیاری قطره ای به دلیل کاهش هزینه های مربوط به انرژی، زمان و نیروی کار مزیت های بسیاری به دنبال دارد. برای این منظور کشاورزان با استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند سنسورهای مخصوص، وضعیت آب و هوا مانند دما، میزان رطوبت، بارندگی و … را پیش بینی می کنند و به این ترتیب آبیاری گیاهان را با این پیش بینی هماهنگ می کنند. بنابراین تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می شود. پیاده سازی این سیستم مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

هزینه سیستم هوشمند سازی آبیاری قطره ای گلخانه

دلایل استفاده از سیستم هوشمند سازی در گلخانه

دلایل استفاده از سیستم هوشمند سازی در گلخانه عواملی متعددی در استفاده از این طرح دخیل هستند و محاسن زیادی به همراه دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • جلوگیری از هدر رفتن آب و استفاده بهینه از باران
  • افزایش بازدهی محصولات در عین کاهش مصرف انرژی
  • کنترل از راه دور و استفاده از فناوری بی سیم
  • صرفه جویی در مصرف انرژی، نیروی کار و منابع
  • تامین آب مورد نیاز گیاه به حد کافی
  • کاهش هزینه
  • عدم نیاز به نظارت و بررسی مستقیم
  • تنظیم ارتفاع مناسب برای عدم تبخیر آب

کمبود آب یکی از بحران هایی است که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا دغدغه آن را دارند و نگرانی ها برای جلوگیری از خشکسالی باعث ابداع روش های دیگری از جمله هوشمند سازی آبیاری شده است. در کشورهایی که دارای آب و هوای مرطوبی نیستند، استفاده از این شیوه به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند.
در واقع در این روش تکنولوژی رابطه بین انسان و طبیعت را تقویت می کند، نیاز گیاه به آب را تخمین می زند و طبق آن با کمک طبیعت آبیاری را انجام می دهد. در برخی کشورهای پیشرفته عملیات کودپاشی و سم دهی نیز از راه دور انجام می شود.

قیمت تجهیزات هوشمند سازی آبیاری قطره ای

قیمت تجهیزات هوشمند سازی آبیاری قطره ای قیمت هوشمند سازی بستگی به هزینه تجهیزات هوشمند سازی دارد. در این روش از تعدادی سنسور با قابلیت های مختلف استفاده می شود. به طور مثال سنسور رطوبت میزان رطوبت خاک را چک می کند. این تجهیز دو حالت آن و آف دارد. به محض کاهش این عامل دستگاه روشن می شود و به اپراتور اطلاع می دهد که آن را تنظیم کند و تا زمانی که این مقدار به حد معینی برسد، روشن می ماند.

سنسور باران به بارندگی حساس است و به محض بارش باران غیرفعال می شود تا محصولات توسط باران آبیاری شوند. مقادیر مهم از جمله میزان نیاز گیاهان به آب از قبل در دستگاه ها تعریف شده است و آنها به این مقادیر واکنش نشان می دهند.

برای استفاده از این روش به دستگاه های دیگری مانند کامپیوتر مرکزی و دستگاه کنترل کننده نیز نیاز است و با توجه به قیمت آنها هزینه هوشمند سازی تعیین می گردد.