با توسعه تکنولوژی و سیطره آن بر زندگی بشر، شاهد بروز اتفاقات و رویداد های پیشرفته ای همانند هوشمند سازی زمین های کشاورزی می باشیم. در واقع با اجرای این سیستم در صنعت کشاورزی، تحولات فوق مثبتی در این زمینه روی داده و در نهایت منجر به تولید بیشتر و بهتر انواع محصولات کشاورزی شده است. در نتیجه ی فراگیر شدن این سیستم و اجرای آن، بازار هوشمند سازی زمین های کشاورزی و انواع اتوماسیون های آن در روند رو به رشدی قرار گرفته و تبدیل به بازار های پر رونق شده اند.

بازار هوشمند سازی زمین های کشاورزی و انواع اتوماسیون های آن

انواع اتوماسیون های هوشمند سازی زمین های کشاورزی

انواع اتوماسیون های هوشمند سازی زمین های کشاورزیدر راستای هوشمند سازی هر یک از زمین های کشاورزی که تحولی عالی در صنعت کشاورزی محسوب شده و منجر به کاهش کارگران و در نتیجه زحمات آن ها شده و در نهایت راحتی، افزایش تولیدات کشاورزی و بهینه سازی آن ها را به دنبال داشته است، شامل انواع اتوماسیون هاست.
از جمله اتوماسیون های هوشمند سازی زمین کشاورزی مربوط به طراحی سیستم آبیاری هوشمند می شود.
شاید با شنیدن نام آبیاری هوشمند کشاورزی این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که منظور از آن چیست؟

در پاسخ باید گفت که این سیستم، شامل برنامه های از پیش تعریف شده ای است که توسط کاربران انواع گیاهان و محصولات کشاورزی منطبق با نیاز آن ها آبیاری شده و در انواع زمین های کشاورزی، باغ ها، گلخانه ها و فضاهای سبز اجرا می شود.
همچنین سیستم آبیاری هوشمند مزارع که مهم ترین و رایج ترین اتوماسیون هوشمندسازی تلقی می گردد، دربر دارنده ی مزایای ویژه ای است که به برخی از آن ها در گزینه های زیر اشاره کرده ایم:

  • استفاده از آب باران در جهت آبیاری بهتر و بیشتر اقلام متعدد کشاورزی
  • تقلیل مشکلات ناشی از آبیاری
  • پایین آمدن هزینه های مربوط به آبیاری
  • کاهش مصرف محسوس انرژی
  • تشخیص میزان رطوبت گیاهان توسط سیستم هوشمند و در نتیجه کاهش نظارت
  • جلوگیری از آبیاری کشاورزی زودتر از موعد
  • و …

بزرگ ترین بازار فروش تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزی

بزرگ ترین بازار فروش تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزیبه منظور ارتقای بخش کشاورزی که به نظر مهم ترین بخش مورد نظر در هر کشوری محسوب شده و با تامین نیاز های اولیه تمامی انسان ها مانند غذا و خوراک سروکار دارد، عملیات گسترده ای صورت گرفته است.
از جمله ی این عملیات که مربوط به عصر جدید بوده و از آن به عنوان سومین انقلاب سبز یاد شده است، هوشمند سازی انواع زمین های کشاورزی است.

این سیستم که هدف از اجرای آن را در بخش قبلی بیان کردیم، به دلیل فراگیری در اغلب نقاط کشور بخصوص نقاطی که بیشترین محصولات کشاورزی را به عمل آورده اند، بازار فروش وسیعی را در زمینه تجهیزات مربوط به آن به تصاحب در آورده است.

یعنی می توان شاهد بزرگترین بازار فروش تجهیزات هوشمند سازی زمین کشاورزی از جمله تجهیزات آبیاری هوشمند در اقصی نقاط کشور بود.
شاید بهتر باشد تا برخی از تجهیزات مورد نیاز برای امور مربوطه را که بازار های بزرگی را بخاطر آن ها و تامینشان نزد مصرف کنندگان راه اندازی کرده اند، در اینجا برایتان برشمریم که عبارتند از:

  • ماژول ورودی خروجی چند منظوره با قابلیت کنترل پمپ آب، مخازن و …
  • ماژول دما و رطوبت
  • اسمارت هاب هوشمند
  • پنل ابری

هوشمند سازی زمین های کشاورزی چگونه انجام می شود؟

هوشمند سازی زمین های کشاورزی چگونه انجام می شود؟در مورد اینکه چطور عملیات هوشمند سازی بخش کشاورزی انجام می شود، باید گفت که با استفاده از یک سری ابزار و تکنولوژی های خاص که فقط برای این کار مناسب است، انجام گرفته و در نتیجه اطلاعات ضروری را در اختیار کشاورزان قرار می دهند.
از همه مهم تر اینکه دیگر نیازی به نظارت و فعالیت مستقیم کشاورزان در زمینه کشاورزی نمی باشد.

به طور کلی می توان اذعان داشت که کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیا لازم و ملزوم هم در این مسیر بوده و در نتیجه همه امور هوشمندسازی کشاورزی توسط اینترنت اشیا انجام می گیرد.
در واقع تجهیزات و تکنولوژی های خاصی که گفتیم به اینترنت وصل شده و در نتیجه اطلاعات دقیق و جز و به جز را در اختیار قرار می دهند.
بنابراین برای اینترنت اشیا می توان چنین مزیت های شاخصی را عنوان کرد:

  • به طور مداوم اطلاعات را جمع آوری و پردازش می کنند.
  • در آخر کشاورزان با دریافت این داده ها و مشاهده یک مشکل، درجا به رفع آن می پردازند، قبل از اینکه دیر شود.

تهیه ارزان ترین تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزی

تهیه ارزان ترین تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزیممکن است در ابتدا هزینه راه اندازی و اجرای تجهیزات هوشمندسازی کشاورزی اندکی زیاد باشد، اما در عوض محصولات کشاورزی بیشتری حاصل خواهند آمد.
به دنبال آن هم سود بالا تر حاصل از فروش این محصولات پر بازده عاید کشاورزان شده و هزینه اولیه اجرای این سیستم را جبران خواهد کرد.
ضمن اینکه هر کدام از تجهیزات مورد نظر با برخورداری از چنین مشخصاتی، خیال شما را از هر بابت راحت خواهند کرد:

  • تا سال های سال کار کرده و دارای دوام و عمر بسیار بالایی هستند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کم را هم باید به مزیت های حاصل از کاربرد تجهیزات هوشمند سازی اضافه کرد.

بدین ترتیب اگر همه ی این فاکتور ها را در کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد که فایده خرید تجهیزات مورد نظر و استفاده از آن ها خیلی بیشتر از ضرر اجرا نکردن آن هاست.
اما اگر دغدغه قیمت و هزینه این تجهیزات را دارید و یا نگران هزینه های مربوط به فرآیند های هوشمند سازی هستید، باید بگوییم که این نگرانی بیجاست.
زیرا شما با مراجعه مستقیم به شرکت کشاورزی هوشمند از جمله همین شرکت، خواهید توانست به تهیه ارزان ترین تجهیزات مورد نظر پرداخته و هزینه های مربوطه را کاهش دهید.

عرضه بدون واسطه تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزی

عرضه بدون واسطه تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزیهر یک از شرکت هایی که به عنوان شرکت آبیاری هوشمند یا شرکت های هوشمند سازی کشاورزی به فعالیت مشغول هستند، شرایط فروش همگانی ای را در اختیار عموم متقاضیان قرار داده اند.
اما در میان آن می توان چند شرکت را مشاهده کرد که به منظور افزایش سطح رضایت مشتریان خود و پایداری و تداوم در فروش، تصمیم به عرضه بدون واسطه تجهیزات موجود برای این کار گرفته اند.
در واقع عرضه بدون واسطه تجهیزات هوشمند سازی کشاورزی به متقاضیان این فرصت را می دهد تا لوازم مورد نیاز برای این کار را با تخفیفات عالی دریافت نمایند.
چرا که در این روش از عرضه فقط طرفین معامله، یعنی متقاضیان و شرکت های عرضه کننده خدمات و تجهیزات مورد نظر حضور داشته و در نتیجه از واسطه های فروش که عامل اصلی در افزایش قیمت می باشند، خبری نخواهد بود.

هزینه نصب و راه اندازی هوشمند سازی زمین های کشاورزی

هزینه نصب و راه اندازی هوشمند سازی زمین های کشاورزیهمانطور که گفتیم یکی از دغدغه های اصلی افرادی که متقاضی خرید تجهیزات هوشمند سازی کشاورزی می باشند، هزینه سیستم آبیاری هوشمند، قیمت دستگاه آبیاری هوشمند و تمامی تجهیزات دیگر برای این امور می باشد.
برای تاکید بیشتر باید گفت که این هزینه چندان بالا نبوده و حتی می توان با قطعیت اعلام کرد که هزینه نصب و راه اندازی هوشمند سازی بخش های کشاورزی و محصولات مختلف آن، خیلی کمتر از ضرر هایی خواهد بود که در اثر عدم هوشمندسازی ممکن است در محصولات و گیاهان مختلف به وجود بیایند.

در واقع این سیستم فوق پیشرفته و مدرن منجر به صرفه جویی چشمگیر در آب و افزایش شانس تولید محصولات متنوع کشاورزی شده  و در نتیجه یک بار هزینه برای آن می ارزد به اینکه بخواهید بارها متحمل ضرر های وارد آمده به محصولات کشاورزی و هدر رفتن سرمایه خود در اثر استفاده از سیستم کشاورزی معمولی شوید.

فواید هوشمند سازی زمین های کشاورزی

فواید هوشمند سازی زمین های کشاورزیخوشبختانه کشاورزی هوشمند در ایران با سرعت رو به رشد و قابل توجهی همراه بوده و امید می رود که در سال های آتی با تسلط کامل آن بر همه بخش های کشور، شاهد رونق بیش از پیش محصولات کشاورزی و توسعه کشاورزی باشیم.
اما در این بخش می خواهیم به فواید هوشمند کردن کشاورزی که شامل آبیاری هوشمند و تمام خودکار، سیستم آبیاری قطره ای هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی، سیستم آبیاری اتوماتیک خانگی و … می شوند، بپردازیم که عبارتند از:

روند پر سرعت تر و با دقت تر روند آبیاری هوشمند نسبت به آبیاری های سنتی

  • اجرا و پیاده سازی این سیستم بدون نیاز بدون نیاز به عملیات عمرانی و خاص
  • انعطاف پذیری در نصب و وصل شدن این سیستم روی انواع سیستم آبیاری پر فشار
  • آبیاری در ساعات و روز های مشخص شده در سیستم
  • تنظیم همزمان آبیاری روی چند واحد فضای سبز با اختلاف در مساحت و موقعیت مکانی
  • بیشترین میزان بهره وری در آبیاری
  • و …

هوشمند سازی زمین های کشاورزی چیست؟

هوشمند سازی زمین های کشاورزی چیست؟منظور از هوشمند کردن کشاورزی نوعی از روش مدیریتی کاملا مدرن است که با تکیه بر فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی جدید انجام گرفته و هدف کلی از اجرا و پیاده سازی آن، افزایش کیفیت و همینطور کمیت انواع محصولات کشاورزی می باشد.
در حقیقت این سیستم با تکیه بر راهکار های دقیق و بهینه انجام گرفته و در نهایت منجر به تامین بهتر و کامل تر انواع آذوقه مورد نیاز بشر در آینده خواهد شد.

پس از هر بُعد که بخواهیم به سیستم هوشمند سازی کشاورزی نگاه کنیم، سراسر نفع و مزیت را از آن خواهیم دید که هم به نفع کشاورزان و هم به نفع کشور خواهد بود.
همانطور که تا به کنون دریافتید، این سیستم ابعاد مختلفی را شامل شده که تکنولوژی آبیاری هوشمند یکی از آن هاست.
بیشترین تاثیری که در اثر استفاده از این تکنولوژی در بخش کشاورزی می توان شاهد بود، صرفه جویی های گسترده در مصرف آب و جلوگیری از میزان هدر رفت آن می باشد.

صادرات تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزی

صادرات تجهیزات هوشمند سازی زمین های کشاورزیانواع تجهیزات هوشمندسازی کشاورزی که در قسمت های قبلی آن ها را بر شمردیم، علاوه بر اهمیت نزد متقاضیان داخلی کشور، ارزش بالایی را برای صادرات پیدا کرده اند.
یعنی علاوه بر ایران، این تجهیزات و به دنبال هوشمند سازی کشاورزی مورد توجه کشور های دیگر نیز قرار گرفته و در نتیجه افزایش درخواست از سوی آن ها را در پی داشته است.
شاید به جرات بتوان گفت که نیمی از تولیدات انجام گرفته از این تجهیزات، به صادرات تخصیص یافته و حاوی عملکرد فوق العاده، دقیق و بدون درصد خطا می باشند.
به ویژه اگر از برند های معروف حاصل آمده باشند، آنوقت است که می توان انتظار بهترین کارکرد از این تجهیزات را داشت.
همچنین در مورد اینکه کدامیک از کشور ها عمدتا مقصد صادراتی تجهیزات هوشمند سازی ایرانی می باشند را می توان شامل کشور های همسایه ایران معرفی نمود.

بهترین زمان برای هوشمند سازی زمین های کشاورزی

بهترین زمان برای هوشمند سازی زمین های کشاورزییکی از دلایلی که منجر به اهمیت هوشمند سازی بخش کشاورزی و زمین های آن شده است، آبیاری این سیستم در وقت مشخص و زمان مناسب می باشد که منجر به جلوگیری از تبخیر و وارد شدن آسیب های احتمالی به گیاهان خواهد شد.
اما در مورد اینکه بهترین زمان برای هوشمند سازی زمین های کشاورزی دقیقا چه موقعی است؟
باید این پاسخ را داد که زمان ایده آل برای انجام این کار، دقیقا وقتی است که میزان بارش به حداقل رسیده و یا دمای هوا رو به افزایش می رود.
در این صورت می توان زمان مناسب برای عملیات هوشمند سازی از جمله آبیاری هوشمند را اواخر بهار تا اواسط تابستان تخمین زد.

ارائه دهندگان خدمات هوشمند سازی زمین های کشاورزی

ارائه دهندگان خدمات هوشمند سازی زمین های کشاورزیایران از جمله کشور هایی است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه بوده و آبیاری زمین ها و باغات کشاورزی در آن، موجب هدر رفتن 80 درصد از این منابع که خود به سختی در دسترس هستند، خواهد شد.
بنابراین برای جلوگیری از پیشروی چنین موقعیتی و همینطور ارتقا و رشد بهتر محصولات کشاورزی، لزوما باید هوشمند سازی در این بخش انجام گیرد.
لذا به منظور انجام هر چه بهتر و پر سرعت تر این روند، شرکت های بسیاری به عنوان شرکت کشاورزی هوشمند روی کار آمده و به عنوان ارائه دهندگان خدمات هوشمند سازی به فعالیت پرداخته اند.
از جمله ی این شرکت ها، شرکت پیش روست که چنین تجهیزات و خدماتی را در اختیار تمام متقاضیان سراسر کشور قرار داده و بدین ترتیب کمک بزرگی را در این زمینه به آن ها کرده است:

  • تجهیزات هوشمند سازی کاملا مدرن و برند
  • اجرای دقیق و مهندسی شده تجهیزات هوشمند سازی توسط مجریان متبحر و کارشناس
  • اجرای خدمات آبیاری گلخانه ای نو مانند آبیاری هوشمند گلدان

تفاوت های انواع شیوه های هوشمند سازی زمین های کشاورزی

تفاوت های انواع شیوه های هوشمند سازی زمین های کشاورزیهر یک از انواع شیوه های هوشمند سازی در زمین های کشاورزی، تفاوت های بارزی را با یکدیگر دارند.
بنابراین اگر بخواهیم این تفاوت ها را مورد بررسی قرار دهیم، شامل گزینه های زیر خواهند شد:

  1. شیوه هوشمند سازی خاک: منجر به بررسی دقیق و همه جانبه میزان رطوبت و دمای موجود در خاک کشاورزی می شود.
  2. شیوه هوشمند سازی آب: منجر به تنظیم پی اچ آب در گیاهان شده و بنابراین درصد سلامت و رشد آن ها را افزایش می دهد.
  3. شیوه هوشمند سازی هوا: این شیوه با توجه به درجه حرارت موجود در هوا انجام شده و غیر قابل پیش بینی است.

قابل ذکر است که تمامی این شیوه ها با تکیه بر سنسور های خاص انجام گرفته و منجر به در اختیار دادن اطلاعات تفکیک شده برای کاربران می شوند.
در نهایت امر نیز استفاده از هر یک از این شیوه ها منجر به شکل گیری روند مدرنی از کشاورزی شده و پیشرفت قابل توجهی را حاصل می سازد.