ساختمان‌های بزرگ و تجمعی معمولا دارای سقف‌های بزرگ و بلندی می‌باشند و به علت این که محل تجمع هستند اکثر اوقات در این گونه از مکان‌ها تراکم جمعیت بالاست، به همین دلیل نسبت حرارت نیز کم می‌باشد، دلیل آن این است که حجم فضای مورد نیاز برای هر فرد به علت بلند بودن سقف در ساختمان‌های تجمعی بالاست و تهویه هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد، به همین علت نیاز به سیستم تهویه ناحیه ای در این ساختمان‌ها به شدت حس می‌شود. برای شناخت بهترین نوع سیستم تهویه با من همراه باشید.

چگونگی تشخیص بهترین سیستم تهویه ناحیه ای هنگام خرید

سیستم‌های تهویه ناحیه‌ای را می‌توان بر اساس نوع سیال به چند دسته‌ تقسیم کرد:

  • سیستم‌های تهویه تمام آب
  • سیستم‌های تهویه تمام هوا
  • سیستم‌های دو کاره هوا و آب

به طور کلی سیستم‌های تمام هوا بهترین انواع سیستم تهویه مطبوع در حال حاضر هستند، این نوع از سیستم‌ها از دستگاه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که به چند مورد اشاره می‌شود:

  • چیلر‌ها که دستگاه‌هایی برای تهیه آب سرد می‌باشند و دیگ‌های آب گرم که همان طور که از نامشان پیداست برای تهیه آب گرم به کار می‌روند.
  • دستگاه هواساز که برای انتقال هوا از بیرون به داخل و از داخل به بیرون کاربرد دارد و به آن هواساز مرکزی یا (a.h.u) هم گفته می‌شود. دستگاه هواساز را در بیرون موتورخانه نصب می‌کنند و سیالی که گرما یا سرما دارد به کویل با فشار پمپ می‌شود. در نهایت هوایی که از روی کویل با سرعت زیاد عبور می‌کند بسته به نیاز سرد یا گرم شده و از طریق کانال‌ها به فضای ساختمان هدایت می‌شود. البته هوایی که از روی کویل عبور داده می‌شود از قبل تصفیه و تنظیم رطوبت شده است.

خنک کردن ساختمان در فصول گرم مورد بسیار پر‌اهمیتی است و نیاز به آن در هرگونه ساختمانی منجمله ساختمان‌های اداری، تجاری، تفریحی و مسکونی حس می‌شود. سیستم‌های سرمایشی برای این مهم بسیار مناسب و مطلوب می‌باشند، در حال حاضر چند نوع سیستم سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کولر‌های آبی
  • فن کویل ها
  • کولر های گازی
  • چیلر ها

کولر‌های آبی قدیمی ترین نوع سیستم‌های سرمایشی هستند، اما معایبی همچون تولید کردن صدای زیاد، مصرف آب بالا، نیاز به فضای زیاد برای نصب و… استفاده از آنها معقول به نظر نمی‌رسد. بخاری‌ها هم سیستم‌های گرمایشی متداول برای فصول سرد هستند که مصرف گاز بالایی دارند و فضای ساختمان را نیز اشغال می‌کنند، البته امکان نشت گاز نیز در آنها وجود دارد.

در نقطه مقابل سیستم‌های تهویه پیشرفته و ناحیه‌ای را داریم که فضای نصب آنها در موتورخانه می‌باشد و فضای زیادی در خود ساختمان اشغال نمی‌کنند، پر قدرت هستند و جوابگوی نیاز همه جای ساختمان می‌باشند، به همین علت استفاده از سیستم‌های تهویه مدرن و ناحیه‌ای هم از لحاظ اقتصادی به صرفه می‌باشد و هم ایمن‌تر و پربازده‌تر از انواع سنتی و قدیمی می‌باشند و می‌توان از آنها برای فضا‌های بزرگ نیز بهره گرفت.

خرید سیستم تهویه مطبوع مرکزی

برای خرید انواع سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی اعم از چیلر‌ها، کویل، هواساز و… توصیه می‌شود با کارشناسان ما تماس حاصل کنید تا ضمن مشاوره، بهترین نوع سیستم تهویه مرکزی مناسب یا فضا و اقلیم شما را شناسایی و به شما معرفی کنند تا خریدی لذت بخش و مطمئن را تجربه کنید.